
Kierowcy na trzeźwo: czy Polska wprowadzi limit 0,0 promila?
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP) wystąpił z inicjatywą wprowadzenia limitu 0,0 promila alkoholu dla prowadzących pojazdy, zastępując obecnie obowiązujące 0,2 promila. Jak wyjaśnia Bartłomiej Morzycki, dyrektor ZPPP – Browary Polskie, obecny limit bywa traktowany przez niektórych kierowców jako przyzwolenie na spożycie niewielkich ilości alkoholu przed jazdą.
Do koalicji wspierającej tę inicjatywę dołączyły już Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Celem jest nie tylko zmiana przepisów, ale również zwiększenie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z alkoholem na drodze.
Konsultacje publiczne i debata o zmianach
Obecnie trwają konsultacje publiczne dotyczące wprowadzenia limitu 0,0 promila dla młodych kierowców. Jak podkreśla Bartłomiej Morzycki, to doskonała okazja do podjęcia szerszej dyskusji na temat obniżenia limitu dla wszystkich. – „Sama debata publiczna na ten temat już będzie formą podniesienia świadomości kierowców” – mówi dyrektor ZPPP.
Zdaniem Doroty Olszewskiej, prezeski Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego, ujednolicenie limitu do 0,0 promila stanowiłoby jasny przekaz, że prowadzenie pojazdów po alkoholu jest niedopuszczalne. Tomasz Zagajewski, prezes Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dodaje, że w Polsce problem nietrzeźwych kierowców jest wciąż znaczący, mimo poprawy statystyk w ostatnich latach.
Statystyki i argumenty ekspertów
W 2024 roku polska policja zatrzymała ponad 92,3 tys. nietrzeźwych kierowców, co oznacza spadek o 3,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Niemniej jednak, jak zauważa Dorota Olszewska, osoby spożywające nawet niewielkie ilości alkoholu często kierują się mitami, które mogą prowadzić do błędnej oceny własnej trzeźwości i umiejętności prowadzenia pojazdu.
Eksperci zwracają uwagę, że nawet minimalne stężenie alkoholu we krwi negatywnie wpływa na koncentrację, orientację przestrzenną i ocenę ryzyka. Bartłomiej Morzycki podkreśla, że kierowcy często nie wiedzą, czy ich stężenie alkoholu wynosi 0,2 czy 0,0 promila. Jasny limit wyeliminowałby te wątpliwości.
Perspektywa europejska i młodzi kierowcy
Limity alkoholu dla kierowców różnią się w Europie, a w takich krajach jak Czechy, Słowacja czy Węgry obowiązuje już limit 0,0 promila. ZPPP wskazuje, że edukacja młodych kierowców w zakresie trzeźwości powinna być spójna z ich przyszłymi nawykami za kierownicą.
Według raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, młodzi kierowcy w wieku 18–24 lata odpowiadają za 22 proc. śmiertelnych wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących. Bartłomiej Morzycki zauważa, że wprowadzenie limitu 0,0 promila mogłoby ograniczyć ryzykowne zachowania w tej grupie wiekowej.
Wizja zero ofiar na drogach
Inicjatywa ZPPP jest zgodna z unijną strategią „wizja zero”, która zakłada całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do 2050 roku. Polska, obok Belgii i Węgier, znajduje się w grupie państw, które skutecznie zmniejszają liczbę śmiertelnych wypadków. Eksperci podkreślają, że konsekwentne podejście do ograniczenia wpływu alkoholu na bezpieczeństwo drogowe to istotny krok w realizacji tego celu.