„Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie" [CZĘŚĆ II]
Zdjęcie ilustracyjne fot. pixabay.com
Wiesław Kudyba: Zgodnie z zapowiedzą przedstawiam drugą cześć badań dotyczących „Zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości wśród młodych ludzi”.
Dla przypomnienia, w badaniu udział wzięły 1923 szkoły z terenu Polski. Przygotowany raport zawiera dane dla łącznej liczby 184 447 uczniów, którzy ukończyli badanie w całości. Według Pani Martyny Wojciechowskiej, Prezeski Fundacji, przedstawione wyniki badań są efektem największego w Polsce badania stanu psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród dzieci i młodzieży. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że wyniki badań są zbliżone do stanu faktycznego. Przedstawiam kolejne obszary objęte badaniem:
- Korzystanie ze wsparcia:
- tylko jeden na 20 w trudnych chwilach korzysta z pomocy psychologa szkolnego – 5%
- 9 na 10 uczniów wie, że w ich szkole jest gabinet psychologiczny
- prawie 70% uczniów nigdy nie skorzystało ze wsparcia psychologa ani w szkole, ani poza szkołą
- 8% uczniów nigdy nie korzystało z pomocy psychologa szkolnego i nie wierzy, że takie wsparcie może być skuteczne
- 6,9% młodych badanych osób przyznaje, że nie korzysta ze wsparcia psychologa, bo nie wierzy, że ten dochowa tajemnicy
- Kto lub co wspiera młodzież:
- młodzi deklarują, że najbardziej podziwiają, Mamę – 56,5 % i Tatę - 43,5%
- ponad połowa twierdzi, że w trudnych chwilach szuka wsparcia u rodziców 53,2%
- co drugi uczeń deklaruje, że nie ufa innym osobom - 49,6%
- co 10 młoda osoba czuje się niekochana przez swoich rodziców - 12%
- 43,1% uczniów uważa, że nauczycielom nie zależy na ich przyszłości
- Samoocena młodzieży:
- niemal połowa młodych badanych to osoby o skrajnie niskiej samoocenie – 46%
- co drugi uczeń czuje się bezużyteczny – 58,4%
- 2 na 3 uczniów chciałoby mieć więcej szacunku do samego siebie - 65%
- co czwarty uczeń uważa, że jest mniej wartościowy od innych ludzi - 26,4%
- jeden na trzech uczniów nie lubi siebie – 31,6%
- jedna trzecia uczniów ocenia się przez pryzmat swojego ciała - 32,3%
- Akceptacja społeczna młodzieży:
- prawie połowa uczniów deklaruje, że ich wartość wzrasta, gdy rodzina jest z nich dumna – 48,6%
- jeden na 10 uczniów czuje, że nie ma ani jednej osoby, która w pełni go akceptuje - 10,5%
- 37% uczniów uważa, że osoby posiadające realnych przyjaciół są bardziej wartościowe od tych, którzy ich nie posiadają
- 14,6% osób uważa, że osoby heteroseksualne są bardziej wartościowe od pozostałych osób
- 1 na 3 uczniów regularnie używa filtrów do swoich zdjęć w sieci
- co trzeci uczeń uważa, ze jego wartość zależy od akceptacji innych – 33,4%
- jedna trzecia uczniów regularnie postępuje wbrew sobie aby być akceptowanym przez innych – 29,3%
- Poczucie sprawczości:
- ośmiu na dziesięciu uczniów nie znajduje rozwiązań w kłopotliwej sytuacji -81,9%
- 53,8% uczniów w kłopotliwej sytuacji nie wie, co zrobić
- prawie co drugi w kłopotliwe sytuacji spodziewa się niepowodzenia – 44,1%
- więcej niż połowa młodych niekiedy uważa, że są do niczego - 56,4%
- co drugi uczeń nie jest z siebie dumny – 51,2%
- 44,5% badanych uważa, że nie wiedzie im się w życiu
- Rzeczywistość cyfrowa młodzieży:
- 8 na 10 uczniów zadeklarowało, że przed ukończeniem 13 roku życia miało konto w mediach społecznościowych
- prawie połowa uczniów w ciągu ostatniego miesiąca doświadczyło hejtu w sieci – 49,8%
- w 42,6% przypadkach hejt dotyczył wyglądu fizycznego
- co piąty uczeń czuje się uzależniony od nowych technologii – 22,7%
- jedna trzecia uczniów silnie odczuwa FOMO, czyli lęk przed odłączeniem od sieci – 33,3%
- 41,9% uczniów przyznało się, że doświadcza hejtu od rówieśników z klasy
- 17,5% odczuwa przemęczenie ekranowe
Rzeczywistość cyfrowa jest dziesiątym i ostatnim obszarem objętym badaniem. Martyna Wojciechowska stwierdziła, że wyniki są ...przejmujące, w mojej ocenie one są bardziej przerażające niż przejmujące. Gdyby problemy dotyczyły pięciu czy dziesięciu procent badanych, moglibyśmy powiedzieć, że jest problem, któremu należy się przyjrzeć, czy go monitorować. Natomiast, jeżeli w niektórych obszarach problem dotyczy od 40 do 60% młodzieży, to myślę, że bez dużej przesady możemy mówić o sytuacji kryzysowej. Z wynikami trudno polemizować ponieważ oparte są one na twardych dowodach w postaci ankiety. Nauka czy tym bardziej wychowanie jest procesem, a więc na wyniki badań obecnych ma wpływ to co wydarzyło się w przeszłości. Co w mojej ocenie mogło mieć wpływ na takie, a nie inne wyniki postaram się przedstawić w kolejnym felietonie, który ukaże się w dniu 29 stycznia 2024 r.
Wiesław Kudyba