Jakie inwestycje na drogach wojewódzkich udało się zrealizować? Co jest w planach i jakie są perspektywy na przyszłość? Rozmawialiśmy z Poseł Teresą Pamułą na temat dróg wojewódzkich w powiecie lubaczowskim. Zachęcamy do przeczytania rozmowy.
Redakcja ZLUBACZOWA.PL: Pani Poseł, Województwo Podkarpackie ma rozległą sieć dróg wojewódzkich, w tym wiele kluczowych odcinków przebiegających przez powiat lubaczowski. Modernizacja tej infrastruktury jest dużym wyzwaniem finansowym. Jak Samorząd Województwa Podkarpackiego radzi sobie z realizacją tych inwestycji, biorąc pod uwagę duże potrzeby i ograniczone środki?
Poseł Teresa Pamuła: Zarządzanie siecią dróg wojewódzkich o długości prawie 1700 km to rzeczywiście ogromne wyzwanie. Koszty związane z remontami i rozbudową tych dróg są znaczne, a każda inwestycja musi być dokładnie zaplanowana, aby przynosiła jak największe korzyści dla mieszkańców. Dzięki ścisłej współpracy z Marszałkiem Województwa Władysławem Ortylem oraz moim staraniom udało się zabezpieczyć finansowanie wielu kluczowych projektów. Przykładowo, koszt remontu nawierzchni na 1 km drogi wojewódzkiej wynosi od 500 do 800 tys. zł, a przebudowa lub rozbudowa 1 km to już koszt kilku milionów złotych. Dzięki efektywnemu zarządzaniu budżetem, możemy systematycznie poprawiać stan dróg, co ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu podróżujących.
W ostatnich latach na terenie powiatu lubaczowskiego zakończono szereg inwestycji drogowych. Które zadania były dla Pani szczególnie istotne?
W powiecie lubaczowskim zrealizowano kilka kluczowych inwestycji, które znacząco poprawiły infrastrukturę drogową w regionie. Jednym z najważniejszych projektów była budowa obwodnic Lubaczowa, Oleszyc, Cieszanowa i Narola, które odciążyły ruch w tych miastach. Zmodernizowaliśmy również odcinek DW 865 Lipina - Oleszyce oraz DW 866 na odcinku Oleszyce - Lubaczów, co znacząco poprawiło jakość i bezpieczeństwo na tych trasach. Ponadto, przebudowa DW 867 na odcinku Lubaczów - Horyniec-Zdrój była kluczowym projektem ze względu na jego znaczenie dla ruchu turystycznego, szczególnie w kierunku uzdrowiska Horyniec-Zdrój. Łączna wartość tych inwestycji wyniosła ponad 163 mln zł. Często rozmawiam z Marszałkiem Województwa Podkarpackiego Władysławem Ortylem i zwracam uwagę na konieczność dalszych remontów dróg w powiecie lubaczowskim, co przynosi realne efekty.
Jakie prace drogowe zaplanowano na ten rok w powiecie lubaczowskim?
W bieżącym roku Województwo Podkarpackie realizuje kilka ważnych inwestycji, które mają na celu dalszą poprawę infrastruktury drogowej w powiecie lubaczowskim. Przykładem może być przebudowa drogi wojewódzkiej nr 867 w Horyńcu-Zdroju, której szacunkowa wartość wynosi 1 055 000 zł, z czego Województwo Podkarpackie finansuje 855 000 zł, a Gmina Horyniec-Zdrój 200 000 zł. Kolejną inwestycją jest przebudowa DW 866 w Lubaczowie, o wartości 1 588 895,08 zł, gdzie Województwo finansuje 1 378 895,08 zł, a Gmina Lubaczów 210 000 zł. Dodatkowo, przebudowa DW 863 na odcinku Nowy Lubliniec — Cieszanów jest prowadzona przy wsparciu Gminy Cieszanów, która przeznaczyła na ten cel 300 000 zł. Ważnym projektem jest także remont drogi wojewódzkiej nr 867 w Starych Oleszycach, o wartości 800 000 zł, gdzie Województwo finansuje 600 000 zł, a Gmina Oleszyce 200 000 zł. Realizujemy również remont DW 865 w Płazowie, który jest w całości finansowany przez Województwo na kwotę 1 mln zł. Te projekty są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżowania po naszym regionie.
Czy są jakieś długoterminowe inwestycje drogowe, które obejmują powiat lubaczowski?
Tak, jak poinformował mnie Marszałek Władysław Ortyl powiat lubaczowski jest uwzględniony w kilku dużych, wieloletnich projektach. Jednym z najważniejszych zadań jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 865 na odcinku od Narola do granicy województwa, realizowana w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Projekt ten ma wartość 38 mln zł, z czego 30 mln zł stanowi dofinansowanie. Kolejnym dużym przedsięwzięciem jest rozbudowa DW 865 Sobiecin - Cieszanów, realizowana dzięki środkom z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Całkowita wartość tej inwestycji przekracza 288 mln zł, a jej realizacja znacznie poprawi jakość infrastruktury drogowej w regionie. Prace są już zaawansowane na różnych odcinkach: na odcinku Koniaczów — Zapałów, prace budowlane są w pełnym toku, z planowanym zakończeniem w kwietniu 2026 roku. Na odcinku Zapałów — Lipina trwają intensywne prace nad infrastrukturą drogową, a termin zakończenia wyznaczono na październik 2025 roku. Dla odcinka Oleszyce — Cieszanów umowa na roboty została podpisana w sierpniu 2024 roku, a prace potrwają do marca 2027 roku. Niestety, na inne odcinki dróg wojewódzkich, takie jak DW 865 od Cieszanowa do obwodnicy Narola czy DW 867 od Sieniawy przez Oleszyce do Horyńca-Zdroju, obecnie brak jest środków finansowych z alokacji unijnych. Jednakże, prace na tych odcinkach są realizowane w ramach jednorocznych projektów przy współpracy z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego, co znacznie poprawia ich stan techniczny. Zapewniam, że będę dążyła do tego, aby te inwestycje zostały zrealizowane w najbliższych latach.
Jakie są perspektywy na kolejne lata, jeśli chodzi o kontynuację prac drogowych w regionie?
W kolejnych latach zamierzamy kontynuować intensywne działania na rzecz poprawy stanu dróg w regionie. Dzięki pozyskanym funduszom oraz wsparciu z programów krajowych i unijnych, planujemy realizować kolejne inwestycje, które poprawią stan techniczny dróg w powiecie lubaczowskim i całym województwie. Współpraca z lokalnymi samorządami oraz konsekwentne działania na rzecz pozyskiwania środków pozwolą na realizację kluczowych projektów, co znacząco poprawi infrastrukturę regionu. Zapewniam Państwa to jest mój cel i z całych sił będę pracowała na rzecz mieszkańców powiatu lubaczowskiego. Pragnę też skierować podziękowania do Zarządu Województwa Podkarpackiego, z Marszałkiem Władysławem Ortylem na czele, za nieocenione wsparcie dla powiatu lubaczowskiego. Realizacja kluczowych inwestycji znacząco przyczyniła się do poprawy jakości życia naszych mieszkańców i mam nadzieję, że będą one nadal kontynuowane.