Agencja SEO – czy warto podjąć współpracę?

Kiedy Twoim celem jest zwiększenie widoczności witryny w sieci, osiągnięcie lepszej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania lub dbałość o wyższy ruch na stronie to prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie w usług profesjonalnej agencji SEO/SEM.

Oczywiście część założeń, którymi kierują się specjaliści ds. optymalizacji i pozycjonowania, jest możliwa do samodzielnego wykonania, niemniej pomoc specjalisty w niektórych aspektach będzie nieoceniona. Kluczowe jest jednak podjęcie współpracy z agencją, która może pochwalić się doświadczeniem, a także posiadaniem w swoich szeregach osób, dla których algorytmy robotów sieciowych nie mają tajemnic. Na czym polega taka współpraca? Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO? Jakie obowiązki spoczywają na kliencie, decydując się na współpracę z agencją?

Zapoznanie się ze stroną, czyli audyt SEO

Współpracę z agencją powinna oczywiście rozpocząć rzeczowa rozmowa na temat oczekiwań klienta i efektów, które byłyby dla niego satysfakcjonujące. Obowiązkiem klienta jest przekazanie agencji wszystkich kodów dostępu, haseł i upoważnień. Wynika to z faktu, że aby prawidłowo przygotować stronę do wymagań wyszukiwarek internetowych, pozycjoner będzie wdrażał zmiany na poziomie kodu. Dane, które będą wymagane to, m.in. dostęp do CMS i FTP, jednak im większe pole manewru dla specjalisty, tym lepiej. Oczywiście, jeśli klient posiada odpowiednie umiejętności i jest w stanie sam wdrożyć rekomendowane zmiany, to również może tego dokonać. Profesjonalny audyt SEO stanowi pierwszy etap prac nad witryną. Uzyskany raport obejmuje informacje na temat aktualnej sytuacji, w jakiej znajduje się strona www i osiągniętych już wyników, ale również analizuje witrynę pod względem kluczowych elementów optymalizacji technicznej. Na podstawie przeprowadzonego audytu pozycjoner jest w stanie ocenić, jakie są realnie możliwe efekty do wypracowania.

Optymalizacja techniczna

Bardzo ważnym etapem działań jest SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli dostosowanie „wyglądu” witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. Optymalizacja techniczna ma na celu wdrożenie rozwiązań, które umożliwią robotom sieciowym znalezienie strony www, sprawne poruszanie się w jej obszarze oraz analizowanie dodanych treści (tzw. crawling). Następnym etapem działań robota jest indeksowanie strony, czyli dodawanie stron do indeksu (bazy wyników wyszukiwania). Dopiero w tym momencie zawartość witryny jest widoczna dla użytkowników Internetu i „pałeczkę” przejmują pozycjonerzy. Osoby odpowiedzialne za optymalizację zwracają również uwagę na aspekty związane z lepszym odbiorem strony przez użytkowników, czyli często potencjalnych klientów. Takie aspekty to, np. responsywność strony, czyli dopasowanie widoku do urządzenia, na którym jest ona przeglądana. Jest to bardzo ważne w dobie wszechobecnych smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Drugim aspektem jest szybkość wczytywania strony. Nie zawsze osoba tworząca stronę internetową od podstaw ma wiedzę z zakresu SEO. Klien,t prosząc o konkretny typ witryny, nie musi wiedzieć, że dodając mnóstwo wysokiej jakości ilustracji, przyczyni się do tego, że strona będzie „za ciężka”, a szybkość wczytywania strony niezadowalająca dla użytkownika. Często samo ograniczenie ilości grafik wpływa pozytywnie na odbiór strony www.

Pozycjonowanie stron internetowych

Rola specjalistów ds. pozycjonowania dotyczy sposobu wyświetlania się witryny na stronie wyników wyszukiwania. Pozycja, jaką osiągnie witryna, jest wypadkową kilku zmiennych, m.in. dobrze przeprowadzonej optymalizacji technicznej, działań zgodnych z wytycznymi Google, zbudowanej sieci odnośników (tzw. linkowanie) do strony oraz treści o wysokiej jakości. Wspomniane linkowanie dzieli się na dwa rodzaje – linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. W pierwszym przypadku odnośniki, które przenoszą do konkretnego miejsca w obszarze pozycjonowanej witryny, są rozmieszczane, np. w treści zawartej na samej stronie, czyli użytkownik odsyłany jest z jednej części witryny na inną. Natomiast w przypadku linkowania zewnętrznego odsyłacze do strony umieszczane są w różnych miejscach w sieci, które połączone są tematycznie z pozycjonowaną stroną, np. w artykułach na blogach, na forach branżowych, w mediach społecznościowych. Dobrze wykonane linkowanie jest istotnym narzędziem wpływającym na wzrost pozycji strony www w rankingu wyników wyszukiwania.

Content marketing

Pozycjonowanie to również dostarczanie treści. Część klientów decyduje się na samodzielne przygotowanie tekstów, które będą umieszczone na stronie internetowej, jednak nie wszyscy posiadają umiejętności w tym zakresie. W związku z tym agencja SEO często współpracuje z agencjami zajmującymi się copywritingiem lub zatrudnia w swoich szeregach osoby specjalizujące się w pisaniu tekstów pod SEO. Przykładowo w branży medycznej szczególnie istotna jest wartość merytoryczna treści, dlatego warto by takie treści pisał zaznajomiony z tą tematyką copywriter medyczny. Treści tego typu wyróżniają się wysoką jakością oraz stosowaniem zasad mających na celu, jak najlepszy odbiór przez roboty wyszukiwarek. Kluczowe jest, aby treści były unikalne, czyli nie powtarzały się w żadnym miejscu w sieci. Dodatkowo ważny jest dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych, a także precyzyjne i równomierne rozmieszczenie ich w całym tekście. Ilość tekstu umieszczanego na stronie powinna być systematycznie zwiększana, np. poprzez regularne dodawanie wpisów na blogu lub dodawanie kolejnych opisów przedmiotów czy kategorii.