Teresa Pamuła o koronawirusie, wsparciu dla przedsiębiorców i wyborach [WYWIAD]

fot. archiwum facebook.com/teresapamula/fot. archiwum facebook.com/teresapamula/

Rozmawialiśmy z Poseł Teresą Pamułą na temat obecnej sytuacji związanej z koronawirusem. Pytaliśmy m.in. o formy wsparcia dla przedsiębiorców i rolników. Poznaliśmy też zdanie Poseł odnośnie wyborów prezydenckich. Zachęcamy do przeczytania rozmowy.

Redakcja ZLUBACZOWA.PL: Pandemia, która ogarnęła świat zatrzymała ludzi i gospodarkę. Wiele osób boi się nie tylko groźnego wirusa ale też jutra i utraty dochodów. Rząd szuka rozwiązań, jednak czy przygotowywane w pośpiechu, bo sytuacja jest wyjątkowa, okażą się skuteczne?

Teresa Pamuła: Działania muszą być szybkie, bo opóźnienia w niesieniu pomocy, mogą się okazać zabójcze dla wielu przedsiębiorców. Rząd przygotował  propozycje, których celem jest przede wszystkim utrzymanie miejsc pracy. Pracując w Komisji Finansów wiem, z jakimi problemami trzeba się mierzyć. Budżet nie jest z gumy a nikt nie mógł przewidzieć obecnej sytuacji. Muszą być zarówno zwiększone wydatki na służbę zdrowia, tak by przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się wirusa i minimalizować śmiertelność wśród zarażonych. Jednocześnie wspierana musi być też gospodarka, by nie dopuścić do recesji i upadku polskich firm. Stąd decyzje rządu o powolnym odmrażaniu głównych i ważnych sektorów gospodarczych naszego państwa.

Przedstawiona ,,Tarcza Antykryzysowa” Premiera Mateusza Morawickiego i wprowadzone  nowe przepisy, poszerzone o  tarczę antykryzysową w wersji 2.0, są szansą na maksymalnie możliwe wsparcie dla przedsiębiorców, zmniejszenie skutków społecznych i zminimalizowanie kryzysu. Nikt nie ma gotowej recepty – Rząd cały czas analizuje skutki gospodarczo – społeczne pandemii. Pomoc kierowana jest zarówno dla przedsiębiorców, rolników, jak i  całego społeczeństwa. Toczy się walka, aby państwo mogło funkcjonować.

To są zmiany w prawie budowlanym, w kodeksie handlowym, w postępowaniach cywilnych, administracyjnych, w ustawie o szkolnictwie wyższym, policji i wielu innych ustawach. Wprowadzana jest możliwość wydłużenia na okres pandemii tracących ważność pozwoleń, certyfikatów, uprawnień, regulowanych przez szereg ustaw.

Najważniejsze to oczywiście pomoc dla przedsiębiorców? Na co przede wszystkim mogą liczyć?

Jednym z rekomendowanych rozwiązań jest uruchomienie instrumentów interwencji przez Agencję Rozwoju Przemysłu dla firm, które znalazły się w  trudnej  sytuacji. Ma ona kompetencje i odpowiednie instrumenty finansowe, mogące pomóc zachować płynność finansową firmom, a co za tym idzie umożliwić im przetrwanie. Następna sprawa to zwiększenie dostępności pożyczek dla mikroprzedsiębiorców. Aby skorzystać z umorzenia pożyczki , mikroprzedsiębiorca  będzie musiał prowadzić  działalność przez okres 3 miesięcy  od dnia udzielenia pożyczki. Rozszerzenie kręgu podmiotów, które będą uprawnione do skorzystania z 3- miesięcznych „wakacji składkowych” tj. zwolnienia ze składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, o płatników zgłaszających do ubezpieczenia 49 osób z zastrzeżeniem,  że płatnicy zatrudniający 10 do 49 osób zwolnieni by zostali z opłacania składki  w wysokości 50% łącznej kwoty nieopłaconych należności  z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej,  złożonej za dany miesiąc. Zwolnienie ze składek dotyczy wszystkich pracowników, będących pracownikami spółdzielni socjalnych, bez względu na liczbę pracowników. Nie wlicza się do stanu osób objętych  ubezpieczeniami  pracowników młodocianych, w celu przygotowania zawodowego. Przepisy Ustawy antykryzysowej 2.0 poszerzają wypłatę świadczeń postojowych z jednokrotnego wsparcia dla przedsiębiorców i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, wprowadzając możliwość ponownego przyznania tego świadczenia , nie więcej niż trzykrotnie, pozostawiając jednocześnie Radzie Ministrów możliwość podjęcia decyzji o ewentualnych wypłatach w drodze rozporządzenia. To też 100 miliardów pomocy dla przedsiębiorców w formie pożyczek, które będą w dużej części umarzalne, a także dodatkowa pomoc w uchwalonej przez Sejm Tarczy 3.0.

Czy wiadomo już jakie jest zainteresowanie tą pomocą?

Od 1 kwietnia 2020 r Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie rozpoczął przyjmowanie wniosków o dofinansowanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w ramach rządowej Tarczy Antykryzysowej. Do dnia 27 kwietnia 2020 przedsiębiorcy złożyli  łącznie 967 wniosków na ochronę miejsc pracy dla 660 673 osób  na kwotę ponad 292,5 miliona złotych. Wsparcie już wypłacono 20 756 osób na kwotę 39,5 miliona zł. Świadczy to o tym, że pracodawcy walczą o przetrwanie dla swoich firm i miejsca pracy.

Jest Pani dyrektorem rzeszowskiego oddziału ARiMR. Koronawirus dotknął również rolników. W naszym powiecie znaczna część mieszkańcom utrzymuje się właśnie z rolnictwa. Czy rolnicy, podobnie jak przedsiębiorcy mogą ubiegać się o wsparcie?

Sytuacja kryzysowa niestety także dotyka rolników. Rząd wspólnie z Ministrem  Rolnictwa Janem  Krzysztofem Ardanowskim przewidzieli rozwiązania dla rolników poprzez m.in.:

zwolnienia z obowiązku opłacania składek KRUS za II kwartał (składki zostaną opłacone przez budżet państwa w kwocie 340 mln), pobierania zasiłku dla rolników i domowników na czas kwarantanny, zasiłek opiekuńczy dla rodziców dzieci do lat 8 w związku zamknięciem szkół, przedszkoli, żłobków, rodziców opiekujących się dziećmi o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Zmiany w zakresie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, jak np. –zniesienie zakazu podnoszenia kwoty dofinansowania w ramach ustalonego limitu dla danego działania, zmiany celu dofinansowania, przesunięcie w czasie podpisania weksla in blanko do dnia złożenia wniosku o płatność, możliwość zwarcia umowy poza siedzibą agencji, zniesienie obowiązku zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców, możliwość wydłużania terminów naboru wniosków, zawieszanie postępowań, ale też przywracanie terminów do wykonania określonych czynności, gdy terminy zostały przekroczone z powodu COVID-19.  Poza tym rolników dotyczą te same formy wsparcia co przedsiębiorców, czyli odroczenia terminów spłat kredytów, pożyczek. Gospodarstwa agroturystczne będą mogły zwrócić środki z odwołanych rezerwacji  do 180 dni, a  wszystkie formy wsparcia skierowane są  do mikro, małych i średnich i dużych gospodarstw rolnych. Na podstawie przepisów już przesunięto terminy naborów na nawadnianie w gospodarstwach rolnych do dnia 20 lipca 2020r, termin na przyjmowanie wniosków o płatności bezpośrednie do dnia 15 czerwca 2020r, do dnia 17 czerwca termin na złożenie wniosku o wsparcie inwestycji chroniących  przed ASF lub powodzią. Wszystkie instytucje jak ARiMR, KRUS, ODR realizują zadania na bieżąco, tylko dla bezpieczeństwa obydwu stron, ograniczony jest kontakt bezpośredni z rolnikiem.

W Sejmie jest Pani przedstawicielem mieszkańców naszego powiatu. Wielu będzie potrzebować wsparcia. Czy mieszkańcy mogą liczyć na Pani pomoc? W jaki sposób mogą się z Panią skontaktować?

W Lubaczowie działa moje główne biuro poselskie, które ze względu na panującą sytuację w kraju, pracuje w tej chwili zdalnie. Jednak można się kontaktować z moimi asystentkami w każdej chwili. Biuro mieści się w Lubaczowie ul. Rynek 25. Można dzwonić pod nr 508 248 279 lub 508 370 297 lub kontaktować się mailowo Teresa.Pamula@sejm.pl  czy pamulabiuro@wp.pl.  Zdaję sobie sprawę, że czas Covid19 jest trudny dla nas wszystkich i przynosi pewne obawy, dlatego można się ze mną skontaktować w różnych sprawach prawnych, jeżeli nurtują Państwa kwestie związane z konsekwencjami, jakie może przynieść za sobą  zagrożenia gospodarcze, społeczne. Wiele osób, które przesłały nam swoje zapytania w różnych sprawach, otrzymały już na nie odpowiedzi. Niektóre sprawy wymagają głębszej analizy, stąd czas odpowiedzi może być dłuższy. Wszelkie zapytania należy kierować na adres email: pamulabiuro@wp.pl. Obecna sytuacja rodzi też poważne konsekwencje związane z sytuacją ekonomiczną wielu rodzin, co dalej z firmą, z pracą, jaka czeka nas przyszłość. Nie wszyscy potrafią sobie poradzić. Jestem na etapie przygotowania pomocy psychologicznej dla osób, które tego potrzebują. Dokładne informacje podam w późniejszym terminie.

Według Pani  - wybory powinny się odbyć w maju w formie korespondencyjnej, czy lepiej przesunąć je na dalszy termin np. 2022 rok?

Na dzień 10 maja zgodnie z Konstytucją Marszałek Sejmu wyznaczyła wybory prezydenckie. Sejm uchwalił ustawę o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r., projekt dotyczy: umożliwienia każdemu z wyborców, przy zachowaniu odpowiednich wymogów formalnych, zagłosowania korespondencyjnego. Przewiduje ona, że z uwagi na panującą pandemię koronawirusa i związane z nią ograniczenia, tegoroczne wybory prezydenckie odbędą się wyłącznie w trybie korespondencyjnym. Wszyscy wyborcy otrzymają do swoich skrzynek na listy pakiety wyborcze. W dniu wyborów wypełnione karty do głosowania wrzucą w zamkniętych kopertach do specjalnych skrzynek pocztowych, które będą przy lokalach wyborczych. Kwestia przeprowadzenia wyborów zależy głównie od Covid19. Jakby to nie brzmiało, to właśnie wirus ogranicza nas wszystkich w podejmowaniu wielu działań. Według mnie, przy zachowaniu najwyższych środków ostrożności, wybory powinny się odbyć w terminie.

Jak Pani ocenia zachowanie mieszkańców naszego powiatu w związku z wprowadzonymi obostrzeniami?

Uważam, że polskie społeczeństwo bardzo odpowiedzialnie i poważnie podeszło do zakazów nałożonych przez rząd. I dzięki temu, choć sytuacja jest bardzo poważna to nie  powtórzył się scenariusz z  Włoch czy Hiszpanii. Jednak największy podziw i szacunek należy się naszym lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym, pracownikom szpitali, salowym, sanitariuszom, kierowcom, obsłudze sprzątającej, wolontariuszom, służbom mundurowym, pracownikom sklepów, poczty, farmaceutom. Wszystkim tym, którzy czuwają nad naszym bezpieczeństwem, którzy pomagają w tym, aby nasze funkcjonowanie mimo tak wielu ograniczeń było łatwiejsze. Pragnę wyrazić swój głęboki szacunek oraz ogromną wdzięczność za trud i ciężką pracę, za odwagę oraz pełną poświęcenia postawę, dziękuję za gotowość do pomocy, profesjonalizm oraz za Waszą obecność. Dziękuję również mieszkańcom za pełne odpowiedzialności postępowanie, za przestrzeganie nałożonych przez rząd ograniczeń. Wiemy, że w świecie z ograniczeniami nie jest łatwo żyć, ale robimy to wszystko po to, aby wrócić do świata, za którym wszyscy tęsknimy: do pracy, na zakupy, do naszych rodzin, do spotkań z przyjaciółmi, do spacerów i do naszej dawnej codzienności. Robimy to po to, aby skrócić czas trwania epidemii i aby jak najszybciej wrócić do wspomnianej już wcześniej normalności.

Minęło kilka miesięcy odkąd została Pani posłem. Jak czuje się Pani w tej roli? Jak wygląda Pani współpraca z innymi parlamentarzystami?

Bycie posłem to zaszczyt, honor i wielka odpowiedzialna funkcja. Cieszę się, że moi wyborcy obdarzyli mnie tak ogromnym zaufaniem. Praca w sejmie jest pracą bardzo odpowiedzialną. Posłowie uchwalają ustawy, które decydują o rozwoju gospodarczym, kulturalnym, społecznym, naukowym, o przyszłości naszej ojczyzny, ale też oddziaływają na Europę i świat. Jestem członkiem Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi,  na których poruszane są ważne tematy i procedowane są ustawy ważne dla naszego państwa i mieszkańców np. dotyczące spraw podatków, budżetu, planów finansowych, rolnictwa, zaopatrzenia rolnictwa i wsi w środki produkcji, przetwórstwa. W lutym br. zorganizowałam  dwudniowe wyjazdowe Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które odbyło się Baszni Dolnej  w Kresowej Osadzie. Było to wyjątkowe wydarzenie dla naszego rejonu, nie tylko dlatego, że uczestniczył w nim Minister Jan Krzysztof Ardanowski, który mógł spotkać się z rolnikami, samorządowcami, działaczami organizacji rolniczych, pracownikami instytucji rolniczych z naszych terenów i odpowiedzieć na ich pytania, ale przede wszystkim dlatego, że zostały poruszone ważne problemy dotyczące walki z wirusem ASF. Pokazaliśmy potencjał jaki tkwi w gospodarstwach  na tych terenach, w różnych formach działalności rolniczej w województwie podkarpackim (rodzinne gospodarstwa rolne, spółdzielnie, grupy producentów rolnych, działalność gospodarcza, podmioty prawa handlowego). Przybyli do nas posłowie z całej Polski, którzy mogli podziwiać piękną Ziemię Lubaczowską, poznać wspaniałych jej mieszkańców i skosztować regionalnej kuchni, podziwiać zaangażowanie w tworzenie swoich gospodarstw i firm. Zobaczyli tez zaangażowanie kół gospodyń wiejskich w życie gospodarcze, kulturalne, społeczne społeczności wiejskiej. Samo wydarzenie oceniam bardzo dobrze, a dzięki sygnałom jakie do mnie dochodzą, wyrazom uznania i podziwu dla naszych rolników, wiem, że posiedzenie komisji nie przeszło bez echa.

Ogromnym sukcesem jest program dofinansowania Funduszu Dróg Samorządowych. Osobiście wspierałam te działania, a czego dowodem jest zwiększone dofinasowanie do przebudowy drogi gminnej ul. Księcia Leszka Białego, Świętej Królowej Jadwigi, Kasztelańskiej  w  Lubaczowie.  Z mojej inicjatywy i podjętych działań udało się zrealizować szpitalny Transport Specjalistyczny w SPZOZ w Lubaczowie, który funkcjonuje już od 1 kwietnia br. Wsparłam wiele wniosków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa z zakresu ochrony zabytków np. OO Franciszkanów z Przemyśla i Horyńca Zdroju, renowację mogiły pomordowanych mieszkańców Lubaczowa. Tylko w tym roku z mojej inicjatywy  ARiMR przekazał do szkół i domów dziecka 55 komputerów i odzież ochronną (ponad  2000 kompletów) do wszystkich domów opieki  na Podkarpaciu. Praca nad strategią Województwa umożliwiła wpisanie kilka istotnych dla powiatu inicjatyw. Wspieram wiele lokalnych inicjatyw i działań społecznych i charytatywnych. Staram się również nie zapominać o naszej młodzieży. W grudniu wspólnie z młodzieżą szkól powiatu lubaczowskiego, jarosławskiego, przeworskiego odwiedziliśmy Sejm, gdzie młodzież zapoznała się z historią polskiego parlamentaryzmu, zobaczyła  jak wygląda praca posłów. Ale mogła poczuć też klimat obrad chodząc sejmowymi korytarzami, spotykając parlamentarzystów,  a nawet  jedząc obiad w restauracji sejmowej,  Młodzi zwiedzili też  z przewodnikiem warszawskie Łazienki. Na marzec br. zaplanowałam zorganizowanie w szkołach w powiecie lubaczowskim konkursu nt. Wiedzy o Sejmie. Niestety pandemia pokrzyżowała precyzyjne ustalenia z dyrektorami szkół, Na pewno konkurs odbędzie się w późniejszym terminie i zaplanowane wycieczki do Sejmu zuchów i harcerzy, dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w Wielkich Oczach i podopiecznych Domu Pomocy w Wielkich Oczach. Teraz mam kolejny pomysł dla naszych dzieci – wiem, że ten czas dla nich jest szczególnie trudny, tym bardziej, że pogoda nie pomaga w przesiadywaniu w domu. Organizuję konkurs z okazji 100  rocznicy urodzin naszego Wielkiego Polaka, Jana Pawła II. Szczegóły można znaleźć na moim Facebooku. Jestem przekonana, że wspólnie z mieszkańcami uda się zrealizować wiele zadań istotnych dla naszego rejonu.