Polskie towary i usługi zostały już docenione niemal na całym świecie. Nadal jednak naszym rodakom brakuje śmiałości w podbojach zachodnich rynków. Bardzo często problemem jest bariera językowa lub brak pomysłu na pozyskanie zagranicznych kontrahentów. Jak uporać się z tymi kłopotliwymi kwestiami?
Kilka sposobów na pozyskanie zagranicznych klientów
Odniesienie sukcesu na rynku krajowym to marzenie każdego przedsiębiorcy. Kiedy jednak dotrzemy na biznesowy szczyt zaczynamy czuć niedosyt, bo skoro w kraju się udało to może czas ruszyć na inne państwa? Niestety tutaj zaczynają pojawiać się problemy i nie mówimy o jakości towarów produkowanych przez rodzime firmy. Ciągle brakuje nam odwagi i pomysłów na nawiązywanie zagranicznej współpracy. Swoją przygodę z obcymi rynkami zacznijmy od odszukania produkowanych towarów w Zharmonizowanym Systemie Oznaczania i Kodowania Towarów (HS). Dzięki temu będziemy mogli sprawdzić globalne statystki w obrębie importu towarów z naszej branży. To pozwoli nam dopasować rynki, na których znajdziemy nabywców swoich usług. Jak jednak do nich dotrzeć?
Skontaktuj się osobiście – Pierwszym sposobem na pozyskanie zagranicznych kontrahentów jest kontakt z wybranymi firmami. Listę eksporterów i importerów z danego regionu prowadzą Urzędy Celny, a także Biura Promocji Importu. Cennych informacji mogą nam też dostarczyć lokalne związki importerów. Oczywiści nic nie stoi na przeszkodzie, by samodzielnie za pomocą wyszukiwarki internetowej poszukać hurtowników z danego regionu.
Promuj swoje usługi – Reklama jest niezbędna w promowaniu biznesu na każdym rynku. Dlatego warto postawić spory nacisk na obecność w wyszukiwarkach m. in. Google, Yandex, Bing. Jeśli zależy nam za pozyskaniu nowych kontrahentów warto dodać swój biznes do katalogów i stron branżowych, które wyświetlają się na szczycie danej wyszukiwarki po wpisaniu słów kluczowych. Jeśli chcemy być zauważalni w sieci powinniśmy rozważyć pozycjonowanie swojej strony. Pamiętajmy, by serwis stworzyć w kilku wersjach językowych. Innym dobrym sposobem na reklamę jest publikowanie informacji prasowych o produkowanych towarach lub świadczonych usługach.
Social media – Znane portale społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w komunikacji z klientem. Nie jest to bezpośredni kanał sprzedażowy, jednak idealne pole do budowania rozpoznawalności marki.
Nawiązując współpracę z zagranicznymi kontrahentami konieczne jest posługiwanie się danym językiem obcym. Najczęściej jest to angielski, ale zdarza się, że potencjalny nabywca naszych usług będzie władał hiszpańskim, rosyjskim lub chińskim. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura tłumaczeń, które w swoich szeregach mają wielu doświadczonych specjalistów władających różnymi językami. Taka pomoc jest nieoceniona przy sporządzaniu korespodencji handlowej, umów lub oficjalnych pism. Tłumacz może też uczestniczyć w negocjacjach prowadzonych z danym kontrahentem. Dzięki temu mamy pewność, że nic nie umknie naszej uwadze. (źródło: http://www.centrumtlumaczen.pl/cennik/ )