Dbaj o wizerunek firmy

Sprzedaż produktu klientowi, to dopiero początek drogi. By osiągnąć sukces klienta trzeba utrzymać, a to wbrew pozorom nie takie trudne zadanie. Trzeba tylko uważnie wsłuchiwać się w jego potrzeby i w miarę możliwości spełniać jego oczekiwania.

Wiele przedsiębiorców, szczególnie tych małych wciąż sądzi, że ich rola się kończy po sprzedaniu towaru lub usługi. Tracą w ten sposób bezpowrotnie klientów, których w prosty sposób można zatrzymać na dłużej.

Wiedza to podstawa

Klienci bardzo cenią rzetelne informacje. Coraz częściej więc w firmach zatrudnia się doradców klienta, zamiast typowych sprzedawców. Rzetelny doradca musi nie tylko doskonale znać branże, w której pracuje (trzeba pamiętać, że każdy brak wiedzy klienci natychmiast wyłapują), ale także musi mieć wiedzę o rynku, na którym działa nabywca. I nie wystarczy tu tylko ogólna wiedza i lakoniczne dane. Trzeba na bieżąco studiować branżową prasę, ruchy konkurencji i to nie tylko własnej firmy, ale także klienta, a także śledzić wszystkie nowości wprowadzane na rynek i wiedzieć, czym się one wyróżniają w porównaniu do produktów już obecnych w sprzedaży. Choć wymaga to większego zaangażowania, jednak w dłuższym rozrachunku przynosi to o wiele lepsze efekty.

Czasem zamiast nachalnego proponowania kolejnego produktu warto z klientem porozmawiać i doradzić mu, jak najlepsze rozwiązania, nawet jeśli będzie się to wiązało z poleceniem produktów konkurencyjnych firm. Zdecydowana większość osób doceni uczciwość sprzedawcy i w przyszłości będzie dużo bardziej skłonna właśnie od niego zakupić kolejny produkt lub usługę, nawet w przypadku, gdy ktoś inny zaproponuje dużo bardziej atrakcyjną ofertę. Sprzedawca, który jest zaangażowany w rozwiązanie problemów klienta cieszy się jego zaufaniem.

 

Zadbaj o przepływ informacji

Sprzedawca musi mieć stały dostęp do najświeższych informacji o klientach. I to dosłownie w każdej chwili. Gdy klient dzwoni z jakimś problemem musi w ciągu kilkunastu sekund mieć dostęp do całej historii współpracy, łącznie z korespondencją i zgłoszeniami serwisowymi. Bez sprawnie działającego sytemu crm dostęp do tych danych nie będzie możliwy. Niestety, w dzisiejszych czasach nabywca nie będzie czekał, aż dane spłyną od innych pracowników w formie papierowej lub telefonicznie. W sprawnym uzyskaniu wszystkich niezbędnych informacji przyda się nie tylko rozbudowana i aktualizowana w czasie rzeczywistym baza danych, ale także narzędzie wspomagające http://www.chromecrm.com/crm/.

 

Zadowolony klient ściąga kilku kolejnych

Zadowolony z towaru lub usługi klient chętnie poleci korzystanie z usług firmy swoim znajomym. Wielu z nich wystawia także pozytywną opinię  (choć wciąż Polacy częściej są skłonni pisać negatywne komentarze). Nie bez znaczenia jest także fakt, że nabywcy usług często dzielą się opiniami o sprzedawcach na branżowych spotkaniach. To właśnie na nich najłatwiej jest zbudować pozytywną opinię o marce. Niestety, wciąż wiele firm nie docenia siły marketingu szeptanego.

{flike}